Klip Pilihan

Part Yg Pling Aku Suke Dlm Nur Kasih..hi..hi..

Sekilas Semasa KPIK10

Laman Utama

Beginikah Umat Islam?

Hati ini Sudah Bangun

Jabal Tariq (Gibraltar) Si Gunung Penakluk Eropah


Mengapa diri ini sungguh berat nak siapkan tesis ni, mungkin ini lah kelemahan aku dan banyak lagi kelemahan aku. Alhamdulillah Allah sudah membuka kelemahan aku untuk tatapan diri sebagai pemuhasabah, kalo tidak aku erus dgn leka.

Namun begitu, dari dulu lagi aku tidak pernah berkata layak dalam memikul tanggung jawab yang berbar ini, biarpun aku bukan lah pemimpin negara tapi aku berada bersama-sama pemimpin umat yang bertungkus lumus, bersengkang mata dalam berfikir akan masalah umat, ini.

Aku merasakan diri jauha sangat seperti mereka malah adik-adik yang bekerja di peringkat kampus. Aku mengaku aku juga seperti mereka menjaga kampus dan negeri, malah kadang-kadang beraksi di peringkat pusat jika diperlukan. Dalam fikiran ku, aku hanyalah sebagai penongkat sementara menunggu generasi yang lebih berkualiti bagaikan menunggu buah yang masak, aku sebagai tuan yang menjaga pohon ini supaya tidak dimakan binatang.

Kadang-kadang aku terkilan dengan generasi lama, apakah yang mereka mahukan sebenarnya? Adakah aku disini hanya semata-mata pekerja. Aku masih muda, maku mahukan tunjuk ajar dari orang lama. Tatapi mengapa merek sebaliknya? Kalo mereka tidak mahukan pelapis, apa yang mereka jana sebelum ini? Wang? Semangat Politik? huh.. salah tu..

Kadang-kadang aku merasakan kehadiran ku ini berada ditampat yang salah, naum Allah swt menghantar 2orang individu yang menjadi pengikat kepada aku akan terus berada disini. Namun pendirian aku tetap sama.

Aku untuk tidak mahu untuk berfikir akan masalah ini yang penting adalah kerja. Aku cuba menjalankan segala tugas walu hati ini masih berkial2 mencari jawapan dan tujuan.

Tidak lama sebelum ini, tidak ku sangka aku mula rebah, kerna aku hanya bekerja diatas sesuatu yang tidak nyata. mengapa mereka melakukan sebegini? Apa yang mereka nak? yang aku faham kita disini adalah penjana generasi, tetapi mengapa begini sikap mereka?

Aku muali serabut sehinggakan aku terpaksa meniggalakan ia dan menumpukan perkara yang pasti walaupun sebelum itu aku baru sahaja selesai mendengar ngauman sang penakluk hati-hati pejuang yang menceritakan pengalaman lamanya dalam perjaungan ini.

Akan tetapi aku tidak dapat menahan hati ini setelah aku merasakan 2orang pengikatitu tidak teguh. AKu memerlukan "role-model" aku tidak dapat berdiri tanpanya didalam perjalanan perjuangan ini.

Sampai dibilik asrama setelah meninggalkan tmedan itu, aku mulai berfikir, aku melihat keluarga yang lain lebih menghargai aku, tetapi aku merasakan tidak perlu aku mengikut mereka sebab mungkin tugas aku disini sebagai pembantu dalam membangukan semua keruntuhan di medan yang sudah lama aku berdiri ini.

Sebelum itu, aku sudah menolak segalanya tidak kira lah apa tugas yang diberikan, peringkat kampus ker, negerike, ketua pengaji ker. Aku tidak mahu semua itu, aku serabut!!

Tiba-tiba aku bertanya hati ini bagaimanakah keadaan kamu sekarang? Jawab hati, aku tidak dapat berdiri sekarang kerana penyokong aku yang sebelum ini menjadi tongkat sudah kamu buangkan. Oh itu rupanya.. aku sudah faham meranan aku, yer, ok baik aku tinggalkan tetapi tidak semua, tidak boleh banyak, aku ambil sikit.

Tiba-tiba timbul bibit kebangkitan diri ini, aku mulai tergambar akan gerakan yang sebenar dan apa yang aku buat. Aku terlihat 3buah buku ini, duanya abg afzan beli di PWTC dan satunya adalah buku yang aku jual, tetapi yang pasti ia memberi seribu teguran kepadaku. Mereka yang dicerikatakan dalam buku itu bertungkus lumus membawa syiar ini namum dengan kerakusan mereka juga usha beratus tahun itu musnah di pihak musuh.

Aku mulai sedar dan aku akan mengambil peranan ini dan perana dulu, aku yakin dengan pengganti ku dan di negeri, aku sudah berbincag dengan YDP walu kadang2 aku jua terasa dengan mereka yang se akan2 meninggalkan keluaraga sendiri dan menaikkan keluarga angkat.

Aku sudah mebuat keputusan dinegeri serahlah pada negeri. maaf aku tidak mahu campur. Otak aku ini tidak mampu memikirkannya, buat lah ape pun, aku tidak mahu membuang masa, lalu pada malam itu juga aku menyatakan hasrat kepada abg afzan.

Dikampus pula kebangkitan dirasai bila si penonggak menegur ku, aku sudah lama tidak melawatnya semenjak kenaikan pangkat nya ke pengarah Akademi Islam KUIS. Namun dengan ketentuan Allah, beliau mengur ku dan bertanyakan pengkhabaran angkatan di kampus ini. Aku mulai bersemangat kembali, biarpun jawapan ku simple"dalam proses pendaftaran" tatapi dari nsitu aku melupakan halangan yang aku tempuhi iaitu tesis dan kelas sem pendek.

Tiba-tiba aku teringat kata-kata pensyarah ku yang sebelum ini banyak bersama, beliau pada masa itu mengetengahkan persoalan imam mahdi yang kebanyaakan hadis mengenainya dhaif, dan beliau membuat kesimpulan dengan tidak meolak akan hadis itu, tetapi menegaskan.. " Kita Bukan Bersifat Menunggu..Tetapi Kita Perlu Bertindak..Bukan Menuggu(imam mahdi)" Siapa pemimpin nanti.?? kita jawab, Kamilah pemimpin nanti yang kedepan dengan panji ISLAM.

Itu sudah cukup membuat aku sedar kembali, yang pasti harapan agar ia menjadi sebati sebagai darah dan daging dalam jiwa ku. isnya'Allah...

Maka Wajah Baru ku Ini Bermula!!!

Jika Tidak Kerna Bulan..
Masakan Bintang Terbit Tinggi...
Jika Tidak Kerana Tuhan...
Takkan Saya Berada Disini..

Wassalam.

0 comments: