Klip Pilihan

Part Yg Pling Aku Suke Dlm Nur Kasih..hi..hi..

Sekilas Semasa KPIK10

Laman Utama

Beginikah Umat Islam?

Si Pengambil Kesempatan

Apa yang boleh aku buat, mungkin ini ada dunia, bila ada kelebihan semua ingin rapat dan jika tiada keintimewaan mungkin tidak dihiraukan.

Begitulah persoalan yang bermain di fikiranku dimana aku dengan sedikit kelebihan dalam IT dan sedikit lurus, mudah makan pujukan. Aku memang jenis macam ini, jika aku seorang otak meniaga, nescaya kayalah aku, akan tetapi sebailiknya yang aku hadapi, mungkin aku dah terbiasa dengan insfaq diri semasa didalam badan kesukarelwan dahulu kot.

Tetapi pada mulanya aku abaikan persoalan ini kerana tidak mahu berkira dengan teman-teman lagipun jika niat ikhlas, Insya'Allah dapat pahala.

Akan tetapi lain pula jadinya kerana aku memerhatikan orang yang selalu dekati aku hanyalah untuk menggunakan kebolehan aku dan keringanan tulangku.

Aku mula sedar akan perkara ini, kerana aku ingtkan bila aku membantu mereka, pastu aku juga akan dibantu mereka-mereka tadi jika aku memerlukan mereka. Tetapi mereka hanya baik dan bercakap bila inginkan kebolehan aku dan mesra pada waktu itu. mereka itu budak serumah aku yang kononnya ditarbiah.

Aku masih ingat pada masa aku tiada motor dahulu, pada waktu pagi semasa hendak kekelas, seorang pun tidak bertayakan akan aku pergi ke kelas dengan apa. Aku yakin ada diantara mereka tiada penumpang dan boleh je kalo nak tumpang kan aku.

Aku merasakan tertekan sangat dengan keadaan itu kerana susah untuk berulang alik dari rumah luar ke kampus. selalunya aku menaiki kerata prebet sapu dengan harga RM1 dan kadang-kadang aku berjalan kaki selama 20minit. Keadaan ini memaksa aku berbincang dengan ibu di kampung.

Biarpun hati ini berat untuk melontarkan hasrat, tetapi persoalan aku kemukaman kepada ibu dimana pada setiap hari aku mesti akan mengelurakan RM1 untuk kereta perebet sapu kerana sudah tidak larat untuk berjalan. Ibu memahami kedaan itu dan suruh aku mencari motor yang murah-murah. Alhamdulillah aku dapat motor itu.

Begitulah aku, ramai lagi kawan-kawan yang yang aku merasakan dilayan sebegini tetapi itula.. "cdia" sudah bayak berpesan kepada aku, berhati-hati dengan orang. Wajah dan muka boleh dilihat tetapi hati siapa tahu.

Aku meminta maaf jika ada sedikit perubahan terhadap diri ini kepada mereka yang merasai perubahan ini harap anda boleh merima.

Apa yang boelh aku pesankan, setiap manusia ada hati, ada maruah dan air muka, tidak kira siapa mereka itu, pemimpin ataupun fakir, kanak-kanak atau pun orang tua. Ingtalha ukhuwwah bukan hanya orang yang satu kepada ...ape da istilah mereka satu FIKRAH ? (konon)

Hormatilah mereka biarpun berlainan ideologi, selagi mereka tidak menzahirkan penafian akan Islam serta ajaran, selagi itu mereka itu adalah Saudara SeIslam...

0 comments: